söndag 7 mars 2010

Underbara Stockholm!

Tummen upp för vår huvudstad. Så vackert glimrande i solen. Allt vatten glittrade som diamanter, och man glömde för en stund att det faktiskt är vinter. Men resan började inte så bra...

När vi skulle på tåget från Nässjö, ett x2000, såg vi att våra platser var upptagna. Det visade sig att sällskapet hade fått samma platsnummer som oss, så vi letade efter några andra lediga platser att slå oss ner på- utan resultat.

Jag kollade med konduktören, och det visade sig att vår bokning försvunnit. Och hela tåget var fullsatt. Under den första timmen fick vi gott stå upp och springa fram och tillbaka i hopp om att någon plats blev ledig. Där stod vi i mittgången, försökte hålla oss upprätta i det skumpiga tåget, med varsin 1:a klass biljett i handen. Jag var helt rasande arg!!!

Till slut klämde vi in oss jämte en snäll gubbe i bistron. Mina fötter gjorde fruktansvärt ont, så jag bokstavligen bönade och bad om att få sitta ner. Den stackars farbrorn hade inte en chans att säga nej.

Vi fick sitta i bistron hela vägen upp till Stockholm. Inte direkt första klass som vi bokat, men bättre än ståplats. Jimmy fick lite tid att plugga, och jag köpte mig en cosmo. Där satt jag och njöt av en god kopp kaffe, låtsades läsa fast jag egentligen tjuvlyssnade lite på folk runt omkring- en liten hobby jag har.

Väl framme installerade vi oss på vårt hotellrum. Det blev ett glas vin, och lite mys. Vi bodde på "Nordic Sea Hotel" mitt i city. Underbart hotell med fina rum, ett jätteakvarium med jättefiskar i lobbyn, och en isbar (!) där allt var gjort av is. Allt från inredning till glas. När vi kollat oss omkring på hotellet (vi såg inte alls ut som två vilsna turister- helt fascinerade av allt det "stora") bar det iväg till Drottninggatan. Vi hann med en liten promenad innan det var dags att bege sig till Oscarsteatern för att se "Sing´n In The Rain".

Musikalen var så otroligt bra! Spektakulärt, musikaliskt, dramatiskt, romantiskt... Allt i ett. Jag och Jimmy satt och njöt från början till slut. Och vi blev båda väldigt överraskade när det började regna- på riktigt- på scenen. Det var inte lite, utan det samlades en riktigt stor vattenpöl över hela scenen. Underbart!

Resten av kvällen spenderades på rummet, där vi drack lite vitt vin och pratade och skrattade om allt och ingenting-i flera timmar. Följande morgon väntade en enorm frukost-buffé. Det var en riktig höjdpunkt!



Efter vår frukost begav vi oss till fots genom staden. Vi gick bort till Gamla Stan, där vi faktiskt spenderade all tid. Och lite pengar. Vi hittade ett fint handmålat munspel i trä till Molly, och jag unnade mig en ny härlig scarf. Lyx! Vi åt lunch på centralen innan vi tog pendeln till Huddinge där vi blev hämtade av min pappa Staffan och hans Yvonne. Vi åkte och kollade på Jessicas innebandy match. Jättekul att se henne spela, hon är så duktig!

På kvällen njöt vi av en tre rätters måltid på Jensens. Vi fick köa i över en timme för att få bord, men det var det värt! Vilken kväll det blev. På menyn: Räkcocktail till förrätt, Jensens Favoritbiff med potatismynt och favoritsås till varmrätt, Chokladmousse till dessert. Mmm!

När pappa och Yvonne åkt hem gick jag och Jimmy en runda på stan och letade efter en go pub där vi kunde ta ett par kalla. Vi kom till ett ställe som hette "The Dubliner". Det var en irländsk pub med liveband. Där satt vi resten av kvällen och hade otroligt kul, och vi kunde inte hamna på ett bättre ställe. Bandet spelade covers som exempelvis Johnny Cash, Elvis, Iron Maiden, Beatles, Metallica mm. Sweet!

Tusen tack till min kära Åsa för denna resa!

Idag kom vi hem ganska tidigt, och det var skönt. Det är jättekul att åka bort, men man längtar hem samtidigt. Speciellt efter Molly. Hon blev så glad över att se oss, och vi har lekt och busat hela eftermiddagen och kvällen. Nu ligger hon och sover, och jag och Jimmy ska kolla på en film nu innan det är dags för oss att sova med.

En fin staty vi såg på Oscarsteatern.
Den hade Molly älskat att se!




1 kommentar: