onsdag 12 oktober 2011

Kassalungor.se

Hej på er!
Idag har jag vart på lungkapacitetstest/spirometeri. Det var ju spännande. Jag har sökt läkarhjälp efter att min astma försämrats med åren. Jag har alltid haft astma, men någon gång tidigt i tonåren fick jag för mig att det var töntigt med medicin, så jag slutade! Dumma lilla fjortis kanske man kan kalla mig?

Jag har alltid fått astmaanfall vid konditionsträning, trappgång, powerwalk mm. Men lärt mig att leva med det, för efter en stund går det över.. Men som sagt, sista åren har blivit sämre. Jag får t.om. anfall när jag inte gör nånting alls ibland.

Så, idag var jag äntligen där, andades i en sån där maskin och fick mina resultat. Jag blev CHOCKAD! Jag har inte bara astma, utan svår astma. När jag satt i den där stolen och andades som vanligt, långa, djupa, snabba, hårda andetag som registrerades i datorn, så kändes det inte konstigt alls. Jag fick först köra utan medicin, sen med. Och så jämförde dom.

Utan medicin används 40% av min lungkapacitet = 1,52 liter luft i lungorna
Med medicin används 75% av min lungkapacitet = 2,79 liter luft i lungorna!!!
Normalvärde brukar ligga på 80-85%

Fatta att mina lungor får in 1,27 LITER mer luft efter medicinering.. När jag sitter i en stol. Undrar hur värdena skulle se ut under träning.... Dom undrade hur jag inte kunde känna att jag inte får luft under dagarna.... Hmm..

Så nu blir det starka mediciner livet ut, och jag måste sluta amma pronto. Dom medicinerna är skadliga för bebisar. Så nu har jag en vecka på mig att sluta amma. Kul.

Tack och hej!

3 kommentarer:

  1. Hej gumman, vad hemskt att få höra sådana nyheter! Helt otroligt att du klarat dig utan medicin så länge med den svåra astman, hoppas verkligen att du mår bättre efter hjälpen så att du orkar mer. Tråkigt att du måste sluta amma så direkt men din hälsa är ändå viktigast. Melvin har haft tur som kunnat få amma såhär länge i alla fall. Kram på er från Meja och hennes mamma

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Ja det var lite oväntat att den var så allvarlig, det hade jag inte räknat med. Trodde det var lite ansträngningsastma sådär! Amningen hade jag tänkt fortsätta med lite till, men jag ammar bara 3 gånger om dagen nu, han äter ju gröt, lunch och välling. Så det kommer säkert gå bra!

    Hoppas du och familjen mår bra, vi får ta och komma och titta på fina huset snart! Hälsa dina två och ta hand om dig!

    SvaraRadera